0

Spiraalaanpak: niet meer voor kansen?

Wanneer nieuwe onderwerpen hun intrede doen in leerplannen, is het normaal dat er ook zaken verdwijnen. Wat mij opvalt, is dat onder meer voor het begrip kans een spiraalaanpak nu plaats maakt voor een eenmalige behandeling. Bij een spiraalaanpak komt een zelfde onderwerp verschillende keren aan bod, telkens op een wat hoger (abstracter) niveau. Denk

[ Lees meer ]

Vectoren, coördinaten en parameterkrommen.Van een illusie tot de spirograaf.

De ``Crazy circle illusion'' Ongeveer tien jaar geleden lanceerde het YouTube-kanaal met de naam brussup een video getiteld ``Crazy Circle Illusion!''. In deze video zag je een rode cirkel, zoals hier rechtsboven, waarin een kleinere cirkel van witte punten rolt. Op het eerste zicht lijkt hier weinig aan de hand. Daarna wordt echter getoond dat elk van de acht getoonde punten beweegt over een middellijn van de grote cirkel, zoals hier rechts. Technisch gezien is dit geen illusie, beide observaties zijn correct! De acht punten liggen op elk moment in de video op een kleine cirkel die (inwendig) raakt aan…

[ Lees meer ]

Decimale notatie van breuken

Elke breuk kan geschreven worden als een verhouding van twee gehele getallen die onderling ondeelbaar zijn. We noemen deze notatie van de breuk  onvereenvoudigbaar. De noemer kan altijd als een positief geheel getal genoteerd worden. Als de noemer van een onvereenvoudigbare breuk een deler is van een macht van 10, dan kunnen we de teller en de noemer met eenzelfde factor vermenigvuldigen zo dat de noemer een macht van 10 is. In de decimale notatie heeft deze breuk een eindig aantal cijfers na de komma. Als de noemer geen deler van een macht van 10 is, zal de decimale notatie…

[ Lees meer ]

Summer of Math Exposition. 3Blue1Brown

Over het YouTube-kanaal van Grant Sanderson, aka  3Blue1Brown, schreven we al eerder in Uitwiskeling. Met deze bibwijzer willen we nog iets anders onder ogen brengen: de ``Summer of Math Exposition'', afgekort tot SoME. In deze wedstrijd wordt iedereen op het internet uitgedaagd om een educatieve video op te nemen rond een wiskundeonderwerp. De keuze van het wiskundeonderwerp en het doelpubliek is volledig vrij. Participanten mogen ook een online artikel opstellen in plaats van een video in te zenden. Vervolgens doorloopt de jury alle inzendingen, waarna de winnaar een geldprijs krijgt en de mooiste video's overlopen worden in een afsluitende video…

[ Lees meer ]

Pareltjes uit de vakantiecursus wiskunde, 6 en 7 september 2024, Antwerpen

1. Het fenomeen `vakantiecursus' Al sinds 1946 organiseert Platform Wiskunde Nederland aan het einde van de zomervakantie een vakantiecursus voor leraren wiskunde. Zo ook komende zomervakantie. Traditioneel werd de cursus in Amsterdam en een week eerder of later ook in Eindhoven gegeven. Sinds vorig jaar wordt de cursus echter gegeven in Amsterdam en Antwerpen, dit jaar op 23 en 24 augustus in Amsterdam en op 6 en 7 september in Antwerpen. De editie in Antwerpen is een samenwerking met het Platform Wiskunde Vlaanderen. Door die samenwerking kan nu ook Vlaanderen genieten van het fenomeen `vakantiecursus'! Het thema van dit jaar…

[ Lees meer ]

Focus op algebraïsche vaardigheden in de tweede graad

Het rekenwerk is niet het hoofddoel van de wiskunde, maar leerlingen die onvoldoende vaardig zijn in algebraïsch rekenen, lopen vaak vast bij wat wel essentieel is. In deze loep schetsen we een leerlijn voor algebraïsche rekenvaardigheden. We focussen op het inoefenen van het ontbinden in factoren en het rekenen met rationale lettervormen. We overlopen ook verschillende websites die hierbij gebruikt kunnen worden.

[ Lees meer ]

40 jaar Uitwiskeling. Een terugblik (3)

Van voor de eeuwwisseling ontstond er een tendens in ons wiskundeonderwijs waarbij de basisbegrippen ontmanteld werden van hun theoretische fundering. Vooral in de analyse was dit opvallend. Er was geen opbouw meer vanaf de metrische (en topologische) ruimten, die overging naar de definitie van continuïteit en die vanaf hier verder ging via het limietbegrip naar de afgeleiden. Deze al te lange theoretische opbouw remde het inzicht af. In UW 26/1 werd er in het spinnenweb zelfs een voorstel gedaan om de afgeleiden te behandelen zonder het limietbegrip aangeraakt te hebben. Dit voorstel kwam van Etienne Steyaert, voormalig leerkracht wiskunde en…

[ Lees meer ]