Archief doorzoeken

Goochelen en wiskunde: een kaart voorspellen

In mijn vrije tijd speel ik toneel en om eerlijk te zijn doe ik dat eigenlijk ook wel een beetje als ik voor de klas sta. Eén van de leden van Pinokkelijn, ons amateurtoneelgezelschap, is Herman, een semiprofessionele goochelaar. Aan de toog na een repetitie verrast Herman ons meer dan eens met een goocheltruc. Hij is gepassioneerd door de wiskundige principes die achter sommige goocheltrucs schuilgaan. Wat is er meer nodig dan ‘mathematics, magic and mystery’ om uren aan de toog te blijven hangen...? We publiceerden in Uitwiskeling al heel wat over goochelen: in UW 17/4 verklaart de

[ Read More ]

Stelsels in de lagere school?

De coronapandemie heeft ons naar allerlei prachtige plekjes in België gevoerd. Zo bezochten Pat, mijn man, en ik de streek rond Chimay. Ik kan jullie de regio ten zeerste aanbevelen. Op de terugweg naar huis haalde Pat een verfrommeld papiertje uit zijn broekzak en schoof het onder mijn neus: 'Een wiskundig probleempje, los jij dat eens even op.' Hij had het gekregen van Sigrid, zijn collega van het zesde leerjaar. Sigrid was even ‘corona out’ en Pat verving haar. ‘Dit probleempje kunnen de snelle of slimmere leerlingen doen’, zei Sigrid hem. [caption id="attachment_38402"

[ Read More ]

Waarom neem je best een gradenboog mee op een strandwandeling?

Wandelaar redt drenkeling Een van de klassieke oefeningen op extremumproblemen komt neer op: Een wandelaar ([latex]W[/latex]) langs de kustlijn ziet 100 m verderop en 50 m van de kustlijn een drenkeling ([latex]D[/latex]). Hij kan langs de kustlijn naar de drenkeling lopen tegen een snelheid van 4 m/s en hij kan zwemmen aan een snelheid van 1 m/s. Hoe komt hij zo snel mogelijk bij de drenkeling om hem te redden? De wandelaar kan de kortste weg nemen door ter plaatse in het water te springen en de hele afstand te zwemmen, weliswaar tegen een lage snelheid. Hij kan de kustlijn…

[ Read More ]

De Suite app – GeoGebra heruitgevonden

Een revelatie met vele nakomelingen In 2001 verscheen een twee-in-één wiskundeprogramma waarmee je aan meetkunde kunt doen én ook kunt rekenen: Geo(metry Al)Gebra. Daar bleef het niet bij. Ontwikkelaars werkten verder, creëerden versie na versie met nieuwe mogelijkheden en de leerkrachten volgden: GeoGebra 2, 3, 4, 5… Bij de volgende versie knapte een deel van

[ Read More ]

Parameterkrommen, draaiende wijzers en complexe getallen

Als toepassing op de kettingregel maak ik in het zesde jaar elk jaar oefeningen op raaklijnen aan parameterkrommen. Mijn lessen zijn niet helemaal in detail voorbereid. Ik hou van het onverwachte van het moment. Bij het eerste voorbeeld van een raaklijn aan een parameterkromme, schud ik iets eenvoudigs uit de mouw en laat ik de leerlingen met GeoGebra de grafiek tekenen van de parameterkromme. We zoeken het punt waarvoor de parameter [latex]t[/latex] bijvoorbeeld gelijk is aan [latex]\frac{\pi}{2}[/latex] en we berekenen samen de vergelijking van de raaklijn in dit punt. Tussendoor stel

[ Read More ]

Inspiratie

Helemaal in het hart van Brussel vind je het Paleis van Schone Kunsten ofwel ‘De Bozar’. Alhoewel slechts een handvol mensen – wellicht lezers van dit tijdschrift – wiskunde met kunst identificeert, kon je er deze zomer de tentoonstelling Order of operations bewonderen. Een tentoonstelling over wiskunde die perfect in De Bozar paste. Ze onderzocht

[ Read More ]

B. Orlin, Wiskunde is overal

Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2019, ISBN 987 94 014 5929 7 Heb je al eens geprobeerd om aan een niet-wiskundige uit te leggen waarom wiskunde zo boeiend is? Ik wel. Alleen… als ik vol enthousiasme begin te vertellen, verlies ik me na twee zinnen in ingewikkelde omschrijvingen. En als ik die met concrete voorbeelden wil verhelderen, raak ik van de regen in de drup. Want voor die voorbeelden heb ik wiskunde nodig. En daar wil mijn toehoorder zich gewoonlijk niet in verdiepen. Dat was mijn ervaring. Tot ik deze zomer het boek ‘Wiskunde is overal’ van Ben Orlin las. Het boek…

[ Read More ]