Archief doorzoeken

Vijf minuutjes vertellen …

... een verhaal over een muismat Nog voor de boekentassen van de leerlingen open gaan, start ik mijn lessen af en toe met vijf minuutjes vertellen. Over wiskunde uiteraard. Het onderwerp sluit bijna nooit aan op de geziene leerstof. En naargelang het gekozen onderwerp ontaarden vijf minuutjes soms in tien minuutjes. Ik maak op voorhand de opmerking dat de leerlingen niets moeten noteren en niets moeten onthouden van dit tussendoortje. Maar door de aandacht waarmee ze de intro van de les volgen, weet ik dat er heel wat zal blijven hangen. Door wat tijd te investeren in motivatie, doe ik…

[ Read More ]

Veritasium, an element of truth

The riddle that seems impossible even if you know the answer Derek Muller Het YouTubekanaal Veritasium Veritasium is een Youtubekanaal dat in 2011 opgericht werd door de Australisch-Canadese wetenschapscommunicator, filmmaker en uitvinder Derek Muller. Het kanaal bevat filmpjes over tegenintuïtieve concepten in de wetenschappen en in de wiskunde.  Onlangs bracht mijn collega van fysica mij een clip onder de aandacht waarin aangetoond werd dat de lichtsnelheid nooit echt gemeten zou kunnen worden door middel van tweerichtingsproeven. Ik keek het met verwondering uit. En daarna volgde ik

[ Read More ]

De dikke PYTHAGORAS

Guichelaar, P. Levrie en R. Vanhommerig Lannoo (2022) ISBN 978 94 014 71831 Meestal lees ik een boek helemaal uit alvorens er een bespreking van te maken voor Uitwiskeling. Ditmaal niet. De meer dan 600 wiskundige puzzels, spellen en doordenkers voor jong en oud uit dit boek moet je niet in een keer doornemen. Het

[ Read More ]

Goochelen en wiskunde: meetkundig verdwijnen

Via de zoekterm goochelen kun je in het archief van Uitwiskeling al heel wat artikels vinden over Goochelen en wiskunde. In dit spinnenweb stel ik een nieuwe truc voor die Herman Dufraign en ik voor het eerst presenteerden op de Dag van de Wiskunde editie 2021 in Kortrijk. Herman en ik, beide acteurs bij de lokale amateurgroep Pinokkelijn, vormen een duo: hij de goochelaar en ik de leraar, hij gepassioneerd door wiskundige principes achter goocheltrucs en ik geïnteresseerd in toepassingen bruikbaar in de wiskundeles. De nieuwe truc komt van Martin Gardner, de auteur van Mathematics, magic

[ Read More ]

Groepen in de derde graad

Een groep is een algebraïsche structuur, een abstract patroon dat je terugvindt bij meetkundige transformaties, getallen, matrices, veeltermen… en dat een sleutelbegrip vormt in de hogere wiskunde, de fysica en de cryptografie. Overal waar het gaat over een invariant, iets dat behouden blijft wanneer iets verandert, zit daar een groep achter. Leerlingen van de derde graad in richtingen met ‘gevorderde wiskunde’ zullen daar in de nabije toekomst mee kennis maken. We brengen groepen en cayleytabellen aan vanuit twee contexten: de symmetrie van vlakke figurenen en het modulorekenen. Groepen

[ Read More ]

Grootschalig toetsen

Begin juni volgde ik het Webinar over de resultaten van peilingsproeven voor wiskunde in het zesde leerjaar van het basisonderwijs. De resultaten waren niet goed. Maar dat was al langer zo. De vorige peiling (2016) was net zo goed zorgwekkend. Vanuit andere hoeken (PISA, Timms) krijgen we gelijkaardige geluiden te horen: het niveau voor wiskunde

[ Read More ]

Prijswinnaars bOOleO-spel

In het vorige nummer, UW38/2, werd er op het einde van het spinnenwebartikel ‘bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad‘ 5 kaartspelen verloot, gedrukt door Die Keure. We ontvingen maar liefst 52 inzendingen. Excel trok er 5 namen uit. De winnaars zijn: Johannes Scheurs (GO! Atheneum De Ring, Leuven) Lieven Depoortere (Sportschool

[ Read More ]

Een opgave boeiend maken

In het redactioneel van UW 38/2 merkte Els Vanlommel op dat je met kleine ingrepen je lessen beter en efficiënter kunt maken. Het ging over ingrepen van didactische aard, zoals het stellen van herhalingsvraagjes en oefeningen uitstellen tot later. Soms kun je ook met kleine inhoudelijke ingrepen een ‘gewone’ opgave boeiender maken. Een tijdje geleden zag ik hier een mooi voorbeeld van in mijn ‘didactisch atelier’ van de educatieve bacheloropleiding aan de UCLL in Diepenbeek. Een groepje van drie studenten, Sven, Zohri en Nik, gaven een les aan hun medestudenten, die leerling speelden. De

[ Read More ]

Een klein beetje grafentheorie, een sterk gevolg: het lemma van Sperner

Het lemma van Sperner is een resultaat dat de kracht van de grafentheorie als didactisch onderwerp opnieuw laat zien: met minimale kennis van grafen leid je een bewijs af met een diep resultaat. Het lemma kan bewezen worden met sterkere leerlingen in de 2[latex]^\text{e}[/latex] of 3[latex]^\text{e}[/latex] graad, die niet terugdeinzen voor een streepje abstractie. Het lemma is de discrete variant van de stelling van Brouwer en legt zo een link tussen continue en discrete wiskunde. Een graaf [latex]G=(V,E)[/latex] bestaat uit twee eindige verzamelingen [latex]V[/latex] en

[ Read More ]