Onder de loep
De hervorming van het secundair onderwijs in de eerste graad bracht, naast nieuwe eindtermen voor de A- en de B-stroom, ook eindtermen basisgeletterdheid voor wiskunde, Nederlands, digitale competenties en financiële geletterdheid met zich mee. Basisgeletterdheid omvat een aantal essentiële doelen die je nodig hebt om als geletterde en gecijferde burger aan de maatschappij te kunnen participeren. In deze loep verdiepen we ons in de wiskundige inhoud van deze eindtermen basisgeletterdheid. We reiken haalbare ideeën aan om zinvol en met de nodige diepgang met deze doelen in de klas om te gaan. We geven een omschrijving van gecijferdheid, we kijken naar een aantal evoluties die de invoering van de eindtermen basisgeletterdheid wiskunde verklaren. Daarna onderzoeken we hoe die eindtermen exact zijn opgesteld en op welke manier ze geïntegreerd kunnen worden in de reguliere (wiskunde)lessen. We sluiten af met een hoofdstuk over het evalueren van de basisgeletterdheid.
- Filip Moons
- 0
- 389
Groepen in de derde graad
- Els Vanlommel en Michel Roelens
- 0
- 444
Klaar voor de GRexit
- Gerd Hautekiet, Filip Moons en Luc Van den Broeck
- 0
- 790
Parameterkrommen
- Michel Roelens en Luc Van den Broeck
- 0
- 785
Spreidingsdiagrammen en trendlijnen in de 2e graad
- Johan Deprez & Filip Moons
- 0
- 1.5K
Spinnenweb
Treasure chests
- Luc Van den Broeck
- 0
- 151
Vijf minuutjes vertellen …
- Luc Van den Broeck
- 0
- 403
Goochelen en wiskunde: meetkundig verdwijnen
- Gilberte Verbeeck
- 0
- 643
Een opgave boeiend maken
- Michel Roelens op basis van een les van Sven Baens, Zohri Boa en Nik Nauwelaerts
- 0
- 413
Modernisering SO
-
-
-
-
-
bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad
- Filip Moons, Jonathan Brandt & Chris Kampf
- 0
- 1.7K
-
-
-
-
Logica in de tweede graad
- Hilde Eggermont, Alexander Holvoet, Filip Moons, Els Vanlommel
- 0
- 3.3K
-
Het kortstepad-algoritme van Dijkstra
- Luka Hartman, Michel Roelens, Mathias Tilkin en Parfaite Zikpi
- 0
- 4.8K
-
-