Onder de loep
Een parameterkromme is meer dan een kromme: je krijgt ook informatie over waar je begint, hoe je de kromme doorloopt, hoe snel en waar je stopt. Hierbij interpreteren we de parameter als de tijd. Een zelfde kromme kan op verschillende manieren geparametriseerd worden. In deze loep bekijken de schuine worp, Lissajousfiguren en het ontwerpen van (paas)eieren. Enkele historische krommen zoals de cissoïde van Diocles en de cycloïde passeren de revue. We eindigen met een toepassing uit de wegenbouw: de clothoïde, waarbij de kromming geleidelijk aan verandert zodat je niet uit de bocht vliegt. De parametervergelijkingen van deze kromme bevatten integralen die je niet exact kunt berekenen. Om een clothoïde te benaderen en te tekenen maken we gebruik van een Pythonprogramma.
- Michel Roelens en Luc Van den Broeck
- 0
- 152
Spreidingsdiagrammen en trendlijnen in de 2e graad
- Johan Deprez & Filip Moons
- 0
- 366
Lineair programmeren
- Michel Roelens & Johan Deprez
- 0
- 690
Logica in de tweede graad
- Hilde Eggermont, Alexander Holvoet, Filip Moons, Els Vanlommel
- 0
- 2.3K
Creatieve instappen in de eerste graad
- Cinder Neyens
- 0
- 1.3K
Spinnenweb
bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad
- Filip Moons, Jonathan Brandt & Chris Kampf
- 0
- 196
Een proportionaalpasser uit een 3D-printer
- Henk Hietbrink
- 0
- 160
Nieuwe eindtermen
bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad
- Filip Moons, Jonathan Brandt & Chris Kampf
- 0
- 196
Logica in de tweede graad
- Hilde Eggermont, Alexander Holvoet, Filip Moons, Els Vanlommel
- 0
- 2.3K
Het kortstepad-algoritme van Dijkstra
- Luka Hartman, Michel Roelens, Mathias Tilkin en Parfaite Zikpi
- 0
- 1.8K