Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor paradoxen in verband met oneindig: eindige sommen van een oneindig aantal positieve getallen, eindige oppervlakten van een oneindig lang oppervlak, eindige inhouden van lichamen met een oneindige oppervlakte … Het inzicht in het begrip oneindig ontwikkelt zich door de leerjaren heen. In de tweede graad is het voor veel leerlingen nog verbazend dat het oneindig doorlopende getal 1,999… precies gelijk is aan 2. In de derde graad wordt er intens gefocust op limieten en daardoor groeit het aanvaardingsproces van eindige grootheden bij oneindig doorlopende processen. In het zesde jaar laat ik me…

Helaas, om verder te lezen heb je een abonnement nodig…

Reeds abonnee? Meld je aan.
Reeds abonnee, maar nog geen digitale toegang? Vraag je digitale toegang aan.

Papier + Digitaal
€24per jaar
Bestel nu

Digitaal
€20per jaar
Bestel nu

Schoolabonnement
€48per jaar
Bestel nu

Alle details over onze abonnementsformules vind je op de ‘Abonnementen’-pagina.

Deel dit artikel

Even kennismaken? Ik ben Luc Van den Broeck. Al ruim 30 jaar geef ik wiskundeles, aanvankelijk in TSO, nu in ASO. Momenteel werk ik in EDUGO campus De Toren in Oostakker. Tussendoor stel ik vragen op voor de Vlaamse Wiskunde Olympiade en zetel ik in de jury. Speciale zorg wil ik besteden aan de wiskundige overgang van secundair naar hoger onderwijs. Daarom werkte ik ook mee aan de reeks SOHO#WiskundePlantyn.

Reacties zijn gesloten.

Deel reactie