Het volume van een piramide? "Oppervlakte grondvlak maal hoogte gedeeld door 3", weten de leerlingen. Waarom juist gedeeld door 3? Hoe toonden wiskundigen dit aan voorr de uitvinding van de integralen? Beschouwden ze, zoals wij, een volume of een oppervlakte als een '(maat)getal' dat je vindt door getallen in te vullen in een bepaalde formule? In deze loep maken we een verkenningstocht door de geschiedenis van de oppervlaktes en de volumes. Hier en daar houden we halt en zetten we onze lezers en hun leerlingen 'historisch' aan het werk: het volume van een piramide in het Oude China, het volume van een bol bij Archimedes, de oppervlakte onder een cycloïdenboog bij Roberval, ...

Helaas, om verder te gaan heb je een abonnement nodig...

Reeds abonnee? Meld je aan:
Reeds abonnee, maar nog geen digitale toegang? Vraag je digitale toegang aan.
Papier + Digitaal
€22per jaar
Bestel nu
Digitaal
€18per jaar
Bestel nu
Schoolabonnement
€48per jaar
Bestel nu
Alle details over onze abonnementsformules vind je op de 'Abonnementen'-pagina.

Opmerkingen zijn gesloten.