Archief doorzoeken

Algoritmen

Algoritmen voor computers? Een algoritme, dat is toch iets om mee te programmeren? Een systematisch recept met variabelen en iteraties, dat je moet vertalen naar een programmeertaal en dan te eten geven aan een computer? Nu computers aan terrein winnen, tot zelfs in de boekentasjes van de leerlingen toe, is het dan niet logisch dat

[ Read More ]

Vakantiecursus voor leraren wiskunde 2022

De vakantiecursus voor leraren Wiskunde 2022 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 26 en 27 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 2 en 3 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Willekeur en structuur in netwerken’’.  Hoofddocente is Nelly Litvak (Universiteit Twente. Tevens zullen Clara Stegehuis (UT) en  Pim 

[ Read More ]

Kleine aanpassingen, betere lessen

Toen ik in 1996 voor het eerst voor de klas stond, waren het tijdig voorbereid krijgen van mijn lessen en het bewaren van de rust in mijn klassen mijn voornaamste bekommernissen. Ik werkte hard en wilde er alles aan doen om een goede leraar te worden. Zo eentje als de inspirerende figuren die ik als

[ Read More ]

Instappen voor grafentheorie

1. Inleiding De nieuwe eindtermen voor de tweede graad gingen in op 1 september 2021. Daarin werd ook een deeltje grafentheorie opgenomen voor de doorstroomfinaliteit. Er werd wel gestipuleerd dat dit onderwerp gerealiseerd dient te worden met een context. In dit spinnenwebartikel bespreek ik daarom twee contexten om grafentheorie te behandelen, die ook werken voor leerlingen

[ Read More ]

Parameterkrommen

Een parameterkromme is meer dan een kromme: je krijgt ook informatie over waar je begint, hoe je de kromme doorloopt, hoe snel en waar je stopt. Hierbij interpreteren we de parameter als de tijd. Een zelfde kromme kan op verschillende manieren geparametriseerd worden. In deze loep bekijken de schuine worp, Lissajousfiguren en het ontwerpen van (paas)eieren. Enkele historische krommen zoals de cissoïde van Diocles en de cycloïde passeren de revue. We eindigen met een toepassing uit de wegenbouw: de clothoïde, waarbij de kromming geleidelijk aan verandert zodat je niet uit de bocht vliegt.

[ Read More ]

Mathigon, de wiskundige speeltuin

[caption id="attachment_39558" align="aligncenter" width="1199"] Figuur 1 Een interactieve tijdlijn van de wiskunde[/caption] Het is moeilijk om te beschrijven wat Mathigon juist is. De ontwikkelaars spreken van een wiskundige speeltuin, maar ook van het leerboek van de toekomst. Wanneer je hun missie leest, dan zie je termen als creativiteit, nieuwsgierigheid, verrassing en verbeelding. Verder ook actief leren, maatwerk en 'storytelling'.    De website is nog voornamelijk in het Engels, al zijn sommige termen in het Nederlands vertaald. (Er worden op de website vertalers gevraagd!) Vind

[ Read More ]

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.

Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul A. Kirschner Ten Brink Uitgevers, 2019, ISBN 9789077866528 http://www.wijzelessen.nu De kernvraag van het boek: `Hoe maak je effectieve lessen?' Op de website die bij het boek hoort, lezen we verder ook: `Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.' De auteurs zijn onderwijsdeskundigen uit België en Nederland. In de inleiding van het boek worden heel kort de twee wetenschapsvelden beschreven die aan de basis liggen van de formulering

[ Read More ]

Kinetische energie. Houden we de formule intuïtief?

  Fysica is een rijke en vruchtbare voedingsbodem voor de wiskundelessen. Vorige week mocht ik getuige zijn van een les over de herkomst van de formule van de kinetische energie bij mijn collega, Jos. Hij gaf deze les in een zesde jaar, een mengeling van leerlingen met één en twee uur fysica. Zijn les gaf me inspiratie voor een spinnenwebartikel. Een intuïtieve kennismaking in een vierde jaar In een vierde jaar ASO kunnen de leerlingen de kinetische energie berekenen van een bewegend voorwerp. Dit is de energie die een lichaam of een voorwerp in zich heeft door te bewegen. Er…

[ Read More ]