Archief doorzoeken

Vacature – Vakverantwoordelijke wiskunde 100% (detachering onderwijs)

Vacaturetekst van de Examencommissie Secundair Onderwijs – Vlaamse Overheid Ben je een gedreven leraar wiskunde met een uitgesproken interesse voor een kwaliteitsvol en efficiënt verloop van examens? Zie je het zitten om samen met een team van vakspecialisten de vragendatabanken en examenscenario’s te ontwikkelen op basis van de nieuwe eindtermen secundair onderwijs? Als vakverantwoordelijke coördineer

[ Read More ]

Eerste hulp bij nepnieuws met misleidende grafieken

Winnifred Wijnker en Sanne Willems Pythagoras 62-6, pp 14-18 http://www.pyth.eu/eerste-hulp-bij-nepnieuws-met-misleidende-grafieken Grafieken worden in de media vaak gebruikt om de boodschap uit een artikel kracht bij te zetten. Niet zelden worden deze grafieken wat `opgeleukt’ om het geheel aantrekkelijker te maken voor de lezer. Helaas gaat deze ingreep vaak gepaard met het overaccentueren van bepaalde gegevens.

[ Read More ]

The absurd circle division patern Moser’s circle problem

3Blue1Brown https://www.youtube.com/watch?v=YtkIWDE36qU Strong law of small numbers De formule [latex]F_n=2^{2^n}+1[/latex] geeft priemgetallen voor natuurlijke getallen [latex]n \le 4[/latex]. Fermat verwachtte dat de rij [latex]F_n[/latex] zou blijven doorlopen met priemgetallen. Toen Euler in 1732 bewees dat [latex]F_5[/latex] geen priemgetal is, werd de droom rond de priemgetallen van Fermat in de kiem gesmoord. De formule [latex]G_n=n^2-n+41[/latex] echter houdt het iets langer vol. Voor alle gehele getallen [latex]n ≤ 40[/latex] geeft ze een priemgetal. Pas bij 41 houdt het op.

[ Read More ]

Een onmogelijk bewijs van de stelling van Pythagoras

Inleiding In het klassiek boek ”The Pythagorean Proposition’ verzamelde Elisha Scott Loomis (1852 – 1940) honderden bewijzen van de stelling van Pythagoras. Die gaan van simpele knip-en-plak-bewijzen tot bewijzen met vectorruimtes of zelfs quaternionen. Hij merkte daarbij op: There are no trigonometric proofs, because: all the fundamental formulae of trigonometry, are themselves based upon the truth of

[ Read More ]

Van recursief denken naar inductiebewijzen, een toepassing met zelfoverdekkende kaarten

1. Een kansspel met vier harten en vier ruiten Onlangs deelde mijn wiskundecollega een toets over het hoofdstuk stochastiek waarin onder andere de begrippen verwachtingswaarde en standaardafwijking werden getest. In de volgende lesactiviteit toon ik de eerste vraag van zijn toets. Ze gaat over een toevalsspel met een beperkte set aan speelkaarten. Het probleem leek vooral interessant omdat de verwachtingswaarde en de standaardafwijking van de stochast onverwacht  gehele getallen zijn. Deze vaststelling leek behouden te blijven bij grotere sets van speelkaarten. [les] Zelfoverdekkende

[ Read More ]

Gemotiveerde aanbreng

In de tweede graad wordt op dit moment een vergelijking van een rechte in het vlak met vectoren aangebracht: richtingsvector, vectorvergelijking, parametervoorstelling. De cartesiaanse vergelijking (omgedoopt tot ‘cartesische’ vergelijking) ontstaat door de parameter uit de parametervoorstelling te elimineren. Voor de loodrechte stand en de afstand punt-vlak wordt met een normaalvector van de rechte en met

[ Read More ]

Leerlijn GeoGebra

Aan de hand van voorbeelden schetsen we een leerlijn voor het gebruik van GeoGebra door de leerlingen in wiskundelessen. Het zijn geen vooraf klaargemaakte GeoGebra-apps; de leerlingen vertrekken telkens van het lege basisscherm. Voor elke graad van het secundair onderwijs voorzien we twee of drie lesactiviteiten. Voor de eerste graad hebben we het over eigenschappen van vlakke figuren, vlakke transformaties en evenredigheden. Voor de tweede graad schakelen we GeoGebra in bij bivariate statistiek en ruimtemeetkunde. Voor de derde graad bespreken we algemene sinusfuncties, het berekenen

[ Read More ]

The story of Maths

Marcus du Sautoy De Vlaamse Wiskunde Olympiade organiseert jaarlijks een proclamatie voor de finalisten van VWO en JWO. Traditioneel kent deze proclamatie een interessante gastspreker. Zo ook in 2010 wanneer Marcus du Sautoy van Oxford naar Kortrijk zijn weg vond. Du Sautoy is als wiskundige actief binnen getaltheorie en groepentheorie, maar is voor de buitenwereld vooral bekend door de manier hoe hij wiskunde kan overbrengen naar een breder publiek. Zo presenteerde hij in oktober 2008 een vierdelige reeks op BBC4 met de titel `The Story of Maths', een coproductie van BBC en Open

[ Read More ]