- Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (1): oblate en prolate ellipsoïden (pg. 16)
- Martino Buchini en Caterina Vicentini (Vertaling: Michel Roelens), Tweedegraadsvergelijkingen bij Lagrange (pg. 9)
- Paul Levrie, Heron herbekeken (pg. 8)
- Hilde Eggermont & Anne Schatteman, Wakker geschud door de l’Hospital (pg. 7)
- Michel Roelens, Het draaiend stokje (pg. 3)
Het oplossen van problemen vraagt een combinatie van kennis, vaardigheden en ‘erin geloven’. Leren problemen oplossen is een zaak van elke dag. In deze loep laten we met veel voorbeelden voor verschillende graden en studierichtingen zien hoe dit in nagenoeg elke wiskundeles kan gebeuren, bij de gewone leerstof. Veel stukjes theorie en veel oefeningen kun je presenteren als problemen die moeten worden opgelost. Hoe kan de leraar als expert en coach dit best begeleiden? Hoe zorgt hij voor een uitnodigende sfeer waarin leerlingen zich durven gooien? (pg. 17)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Uitdagende problemen: word je gelukkiger van transformeren? (pg. 45) door Jacques Jansen,