- Onder de loep
Van basisonderwijs naar secundair onderwijs
- Johan Deprez, Michèle Dexters, Els Van Emelen
- 2
- 0
From the Blog
Spiraalaanpak: niet meer voor kansen?
Wanneer nieuwe onderwerpen hun intrede doen in leerplannen, is het normaal dat er ook zaken verdwijnen. Wat mij opvalt, is dat onder meer voor het begrip kans een spiraalaanpak nu plaats maakt
[ Lees meer ]Vectoren, coördinaten en parameterkrommen.Van een illusie tot de spirograaf.
De ``Crazy circle illusion'' Ongeveer tien jaar geleden lanceerde het YouTube-kanaal met de naam brussup een video getiteld ``Crazy Circle Illusion!''. In deze video zag je een rode cirkel, zoals
[ Lees meer ]Decimale notatie van breuken
Elke breuk kan geschreven worden als een verhouding van twee gehele getallen die onderling ondeelbaar zijn. We noemen deze notatie van de breuk onvereenvoudigbaar. De noemer kan altijd als een
[ Lees meer ]Summer of Math Exposition. 3Blue1Brown
Over het YouTube-kanaal van Grant Sanderson, aka 3Blue1Brown, schreven we al eerder in Uitwiskeling. Met deze bibwijzer willen we nog iets anders onder ogen brengen: de ``Summer of Math
[ Lees meer ]Pareltjes uit de vakantiecursus wiskunde, 6 en 7 september 2024, Antwerpen
1. Het fenomeen `vakantiecursus' Al sinds 1946 organiseert Platform Wiskunde Nederland aan het einde van de zomervakantie een vakantiecursus voor leraren wiskunde. Zo ook komende zomervakantie.
[ Lees meer ]Gewone worpen met ongewone dobbelstenen. Kansrekenen algebraïsch bekeken.
Er komt sleet op mijn lessen kansrekenen. Hoewel het voor mijn leerlingen elk jaar weer nieuw is als ze de tentvormige kansverdeling van een worp met twee dobbelstenen opstellen, ben ik zelf niet
[ Lees meer ]Focus op algebraïsche vaardigheden in de tweede graad
Het rekenwerk is niet het hoofddoel van de wiskunde, maar leerlingen die onvoldoende vaardig zijn in algebraïsch rekenen, lopen vaak vast bij wat wel essentieel is. In deze loep schetsen we een
[ Lees meer ]40 jaar Uitwiskeling. Een terugblik (3)
Van voor de eeuwwisseling ontstond er een tendens in ons wiskundeonderwijs waarbij de basisbegrippen ontmanteld werden van hun theoretische fundering. Vooral in de analyse was dit opvallend. Er
[ Lees meer ]