Een nieuwe eindterm voor de tweede graad doorstroomfinaliteit gaat over het grafisch voorstellen van bivariate statistische gegevens onder de vorm van een spreidingsdiagram en het beschrijven van het verband tussen de twee variabelen met behulp van een trendlijn. In deze loep laten we zien hoe je deze leerinhouden in de klas kunt
behandelen. Het is een onderwerp dat op de grens zit tussen statistiek en functieleer en het vormt een uitstekende gelegenheid om in te gaan op het gebruik van functies als wiskundig model voor fenomenen uit de realiteit. We leggen expliciet de band met het gebruik van spreidingsdiagrammen en trendlijnen in wetenschapsvakken en in de
media. We gaan ook in op de vaak voorkomende misvatting dat samenhang tussen twee variabelen automatisch een oorzakelijk verband met zich mee zou brengen.

Helaas, om verder te lezen heb je een abonnement nodig…

Reeds abonnee? Meld je aan.
Reeds abonnee, maar nog geen digitale toegang? Vraag je digitale toegang aan.

Papier + Digitaal
€22per jaar
Bestel nu

Digitaal
€18per jaar
Bestel nu

Schoolabonnement
€48per jaar
Bestel nu

Alle details over onze abonnementsformules vind je op de ‘Abonnementen’-pagina.

Opmerkingen zijn gesloten.

Post a comment