“Verkoopcijfers weekbladen en magazines storten verder in” (HLN.be, februari 2016),  “Wie leest die dingen nog? “ (Veto, maart 2010). Je hebt het waarschijnlijk her en der al opgepikt: de verkoop van gedrukte tijdschriften zit in zwaar weer. Jaar na jaar verliezen papieren media terrein, ten voordele van al dan niet kosteloze digitale informatievergaring. Allicht kreeg jij ook al te maken met gladde verkoopjongens die je op drukke winkelstraten een proefabonnement van de ene of gene krant wilden aanpraten. Alle middelen zijn immers goed om de dalende verkoopcijfers enigszins een halt proberen toe te roepen. De reden hoeven we niet ver te zoeken:   de milleniumgene­­ratie – in marketingtermen niet zelden de ‘iPad­ge­neratie’ genoemd – heeft liever digitaal aangeleverd materiaal dan te zeulen met bergen paparassen die – volgens hen – vooral plaats inpikken en moeilijk doorzoekbaar zijn. Het zet de volledige markt op zijn kop en elk magazine dat die naam waardig is, heeft de afgelopen jaren zijn aanbod op een of andere manier verrijkt met een stevige digitale component.

We kunnen je geruststellen: er is nog altijd een heel legioen aan wiskundeleraars geïnteresseerd in onze papieren schrijfsels. Dat hoeft niet te verbazen: zeker wiskundeartikels lees je doorgaans makkelijker en geconcentreerder op gedrukt papier en de charme van een mooi geordend boekenrek vol inspiratie blijft onvervangbaar. Toch zijn wij, als redactie, niet ongevoelig voor de trends die onvermijdelijk om ons heen grijpen. Toen onze webmaster Tom een jaar geleden zijn vertrek aankondigde, hebben we bij Uitwiskeling – onder het motto ‘never waste a good crisis’ – dezelfde denkoefening gemaakt. Tot vandaag kregen onze abonnees digitaal toegang tot de integrale versies van de nummers van 10 jaar of ouder en konden ze extra materiaal (werkteksten,  hyperlinks…) van de recentere nummers online raadplegen. We gooien dat principe helemaal om: vanaf de nieuwe jaargang 34 krijg je elke keer dat Uitwiskeling op jouw deurmat valt, ook digitaal toegang tot alle artikels. Niet in PDF, maar prettig leesbaar via onze vernieuwde en herschaalbare website op smartphone, tablet en gewone computer. Uiteraard blijven we extra materiaal aanreiken. Dat vind je aangehecht aan de digitale versie van het artikel. Als abonnee krijg je ook online toegang tot het volledige archief van 34 jaar Uitwiskeling.

Om ons vernieuwd digitaal verhaal in muziek te zetten, verhogen we ons abonnementsgeld lichtjes tot € 24 per jaar. Ook aan de whizzkids, die geen behoefte hebben aan een papieren Uitwiskeling, is gedacht: zij hebben voor € 20 volledige toegang tot de digitale Uitwiskeling. De lezers die we via onze schoolabonnementen bereiken, proberen we ook digitaal te bedienen: voor € 48 per jaar krijgt de school vier keer per jaar het papieren exemplaar van Uitwiskeling in de brievenbus en mag ze daarbovenop drie online accounts registreren die toegang geven tot het volledige digitale aanbod.

Uiteraard doen we dit niet in de eerste plaats om onze verkoopcijfers  op te krikken, Uitwiskeling is en blijft een vrijwilligersinitiatief. We willen  wel de opkomende generatie wiskundeleraren blijven inspireren en dit zo laag drempelig als mogelijk.  We delen immers graag onze visie en de vertaling naar de concrete lespraktijk met anderen die ook op zoek zijn hoe ze voor kwaliteitsvol wiskundeonderwijs kunnen zorgen.  Om die rol te vervullen, is inzetten op een uitgebreide online aanwezigheid essentieel.

We willen daarnaast graag onze afscheidnemende webmaster, Tom Hofkens, bedanken voor zijn jarenlange inzet.

Filip Moons (nieuwe webmaster),
namens de redactie

 

Share this article

Ik ben Filip Moons, 32 jaar en universitair docent wiskundedidactiek aan de Universiteit Utrecht. Tot voor kort leerkracht wiskunde op het Hoofdstedelijk Atheneum Karel Buls te Brussel en lerarenopleider wiskunde (en promovendus) aan de UAntwerpen. Bij Uitwiskeling zetel ik in de redactie, maar mijn belangrijkste taak is ervoor zorgen dat we online in de lucht blijven. Ik zetel ook in het bestuur van de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars, die ik ook vertegenwoordig in de ontwikkelcommissies van de eindtermen wiskunde.

Post a comment